ABA klíč je terapeutický prostor pro děti s autismem, neurovývojovými poruchami a jejich rodiny. Je to místo, kde se děti pomocí hry, oblíbených činností a za využití poznatků vědy o chování - Aplikované Behaviorální Analýzy (dále ABA) - učí dovednosti, které jsou důležité pro jejich samostatné fungování v životě. Mezi hlavní oblasti rozvoje patří rozvoj komunikačních dovedností, hry, nápodoby, porozumění řeči, sebeobslužné dovednosti a tolerance méně oblíbených činností.
Pro děti a především pro rodiče těchto dětí často nácvik zmíněných dovedností vyžaduje několikanásobně víc úsilí jako pro dětí s neurotypickým vývojem a ve většině případů jsou závislí na odborné pomoci. V ABA klíči poskytujeme intervence a odborné vedení rodičů, jak učit děti pomocí vědecky ověřených technik.
Kromě vytvoření zázemí, kde by intervence probíhaly, chceme aby byl ABA klíč prostor, kde se budou setkávat a propojovat odborníci z různých oborů, věnující se rozvoji dětí.
Hledáme klíč k poznání, pochopení a rozvoji vašeho dítěte.
O projektu
Autismus je pořád častěji zmiňované téma ve veřejném prostoru. Dle dat uvedených na autismport.cz se mezi lety 2010 a 2018 zvýšil počet osob s diagnózou autismu víc než trojnásobně. Důvodem nárůstu případů je jednak zlepšující se diagnostika a také větší povědomí veřejnosti a profesionálů o diagnóze než v minulost. Včasná diagnóza autismu je důležitá z důvodu započetí intervencí v brzkém věku. Rané intervence jsou spojovány s významnými pokroky u dětí a ne ojediněle k dohnání svých vrstevníků s typickým vývojem.
Záměrem ABA klíče je poskytování intervencí dětem s diagnózou autismu nebo při podezření na danou diagnózu. Dodržujeme metody založené na důkazech, kam patří Aplikovaná Behaviorální Analýza (ABA). V našem přístupu je esenciální navázání vztahu a práce s motivací dítěte. Dalším důležitým bodem je, aby se dítě na setkání s námi těšilo a spojovalo si nás s něčím příjemným, to významně napomáhá procesu učení. Dovednosti k učení jsou stanovené dle manuálu sledující typický vývoj dětí a jsou pravidelně vyhodnocovány.
Díky metodice ABA dokážeme vytvořit plán, uzpůsobený potřebám konkrétního dítěte. Tento tzv. 'individuální behaviorální plán' je možné provádět i jinou osobou a zároveň sledovat stejné cíle.
Je vědecky prokázané, že včasné behaviorální intervence zlepšují rozumové schopnosti, komunikační dovednosti a přispívají k lepšímu IQ skóru, čímž zlepšují kvalitu života jedinců i rodiny. V USA je ABA terapie první volbou. Doporučují se intervence v rozsahu 35-40 hodin týdně. V našich podmínkách není možné zabezpečit takovou časovou dotaci, avšak kombinace intervence odborníkem a implementace postupů rodičem se ukazuje jako vhodná alternativa. Rodiče po zaučení v metodě můžou aplikovat principy v domácím prostředí. Díky tomu je dítě vystaveno učení co největší část dne.
Život s autismem si děti nevyberou, můžeme jim však otevřít cestu pro kvalitní život s ním.